Livsmestring i et nytt land
Livsmestring i et nytt land skal styrke deltakernes motivasjon og mestringsfølelse.
Gode erfaringer med livsmestring i et nytt land
Livsmestring i et nytt land skal styrke deltakernes motivasjon og mestringsfølelse. I Larvik har de gode erfaringer fra arbeid med livsmestring i et nytt land. I denne videoen fra 2021 deler de sine erfaringer fra arbeid med temaområdet migrasjon, helse og mangfold.
Formål
Formålet med livsmestring er å
- styrke deltakernes motivasjon og mestring
- tematisere de utfordringene deltakerne kan i møte med et nytt samfunn med nye forventinger
- bidra til at deltakere får kunnskap og ferdigheter til å mestre det å leve i et nytt land og bli en ressurs for seg selv, sin familie og lokalsamfunnet
- gi deltakerne bedre forutsetninger for å nå sine mål i introduksjonsprogrammet
- bidra til at deltakerne kan ta gode valg, identifisere egne ressurser, påvirke den situasjonen de er i, og vite når og hvor de kan søke bistand
- gi kunnskap om og tillit til aktuelle offentlige instanser og systemer
Målgruppe
Alle deltakere med rett og plikt til introduksjonsprogram etter integreringsloven skal delta på kurs i livsmestring.
Antall obligatoriske timer
Deltakerne i introduksjonsprogrammet har ulik programlengde. Uansett programlengen er det obligatorisk med 25 timer livsmestring i et nytt land, fordelt på
- minimum 10 timer på temaområdet Migrasjon, helse og mangfold
- minimum 15 timer på temaområdet Karrierekompetanse, inkludert kunnskaper om arbeid og utdanning
Veiledningsressurs om temaområdet migrasjon, helse og mangfold
Som gruppeveileder velger du selv hvordan du vil legge opp timene. Ønsker du konkrete forslag, har IMDi, i samarbeid med kommuner og relevante kompetansemiljøer, laget en ressurs for veiledere. I veilederen finner du eksempler på konkrete kursopplegg med utgangspunkt i anbefalte mål både for de 10 obligatoriske timene og for et utvidet tilbud. Målene er ikke lov- eller forskriftsfestet, men en måte å operasjonalisere det som står i lov og forskrift på, og er ment som faglige anbefalinger.
Veiledningsressurs til temaområdet karrierekompetanse
Som gruppeveileder velger du selv hvordan du vil legge opp timene. Ønsker du konkrete forslag, har Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, i samarbeid med kommuner og fylkeskommuner/karrieresentre, laget en ressurs for veiledere. I ressursen finner du informasjon om hva karrierekompetanse er, tips til hvordan du kan forberede deg til timene og forslag til oppgaver som du kan gjøre sammen med deltakerne, samt mer fagstoff om de fem temaområdene.
Hvordan legge til rette for god kvalitet?
Planlegging
Det obligatoriske innholdet er relevant for alle deltakere i introduksjonsprogrammet, og samtidig skal det være gjennomførbart for deltakere som får programtid på seks måneder.
Vi anbefaler at kommunene
- tilbyr livsmestring til beboere i asylmottak før oppstart i introduksjonsprogrammet, hvis det er hensiktsmessig og mulig.
- gjennomfører tematikken om migrasjonsprosessen så tidlig som mulig for å legge til rette for tidlig refleksjon rundt prosessen og bidra til en god etableringsfase.
- gjennomfører delen om karrierekompetanse i siste halvdel av introduksjonsprogrammet for deltakere med lang programtid.
- gjennomfører den øvrige tematikken på et hensiktsmessig tidspunkt for sine deltakere.
Det er viktig at livsmestring i et nytt land bygger videre på allerede kartlagt kompetanse og veiledning. Gruppeveileder, den som har ansvar for å holde kurset, bør ha dialog med programrådgivere for å få informasjon fra den gjennomførte kartleggingen og karriereveiledningen.
Organisering og samarbeid
Kommunen bør forankre organisering og gjennomføring av livsmestring i et nytt land hos ledelsen i kommunen
Vi anbefaler
- samarbeid med andre fagpersoner i kommunen om overlappende og tilstøtende temaer, som f.eks. helsesykepleier eller psykolog.
- samarbeid mellom ansvarlige for de to undertemaene:
- Migrasjon, helse og mangfold
- Karrierekompetanse med kunnskap om utdanning og arbeid
Vi anbefaler også at kommunen
- som hovedregel gjennomfører livsmestring i gruppe, men inkluderer individuell veiledning dersom det er hensiktsmessig
- legger til rett for en dialogbasert prosess som foregår over tid, åpner for refleksjon, trygghet og tillit, og legger deltakernes egne ressurser og styrker til grunn.
Det er viktig at kommunen ikke pålegger deltakerne å fortelle om sitt privatliv. Livsmestring i et nytt land skal ikke inkluderer behandlingsrettede gruppeintervensjoner.
Kommunen skal tilrettelegge for at alle deltakere, uansett norskferdigheter, skal kunne nå målene i livsmestring. Det innebærer å tilby livsmestring i et nytt land i samarbeid med tolk, tospråklige lærere eller annen kompetent språkstøtte der det er nødvendig.
Ved å få jobbe med temaene på eget språk, kan deltakerne få mulighet til å gå mer i dybden, få en grundigere gjennomgang og økt refleksjon.
Anbefalt kompetanse
Det er et krav at gruppeveilederen har undervisning- og veiledningskompetanse. Gruppeveilederen skal som hovedregel ha relevant kompetanse innenfor tematikken som berøres i livsmestring i et nytt land.
Gruppeveilederen kan også ha nytte av at flere personer deltar i planlegging og gjennomføring for å legge til rette for faglig sparring og drøfting av gjennomføring og tilpassing av temaene til deltakergruppen.
Vi anbefaler å trekke inn flere faginstanser og relevante aktører i gjennomføringen. Det er særlig viktig for temaer som krever spesialistkompetanse.
Aktuelle fagpersoner kan være:
- helsesykepleier
- psykolog
- psykiatrisk sykepleier
- barnevernspedagog
- frisklivskoordinator
- karriereveileder
Anbefalt kompetanse til temaområdet migrasjon, helse og mangfold
Vi anbefaler at personer med helsefaglig migrasjonshelsefaglig bakgrunn, erfaring innen flerkulturell forståelse eller personer som har annen relevant kompetanse gjennomfører.
For å sikre best mulig kvalitet kan det være nyttig at gruppeveileder samarbeider med en annen fagperson om planlegging, gjennomføring og evaluering av kurset, og at vedkommende kan fungere som bisitter i klasserommet.
Anbefalt kompetanse til temaområdet karrierekompetanse inkludert kunnskaper om arbeid og utdanning
Vi anbefaler at opplegget gjennomføres av personer med karriereveiledningskompetanse eller personer som har annen relevant kompetanse.
Migrasjonshelse
For en programrådgiver er det viktig å ha kunnskap om hvordan migrasjon kan påvirke helse, og mulighet for å komme i arbeid eller utdanning. Økt kunnskap kan gi et bedre utgangspunkt for veiledning av den enkelte deltaker, og for individuell tilrettelegging av introduksjonsprogrammet. Kompetansepakke om migrasjonshelse gir faglig påfyll og utgangspunkt for å jobbe med kompetanseheving på migrasjonshelse i fellesskap.