Karrierekompetanse, inkludert kunnskaper om arbeid og utdanning
Publisert: 21. februar 2025
Temaområdet har som mål å bidra til at deltakerne styrker sin karrierekompetanse, slik at de får bedre forutsetninger for å håndtere karrieren sin både her og nå og i et livslangt perspektiv.
Formål
Det er et mål at deltakerne
- blir mer bevisst egne kunnskaper, ferdigheter, egenskaper, holdninger og verdier
- får økt kunnskap om og kan vurdere muligheter og begrensninger som gjelder utdanning, arbeid og samfunnsdeltakelse
- kan ta mer informerte og reflekterte valg knyttet til utdanning og arbeid
- ser og forstår hvilke tilpasninger ulike situasjoner krever
- blir bedre i stand til å håndtere overgangen fra flyktning til elev/student/arbeidstaker
Hva er karrierekompetanse?
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse har utviklet et Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning. I kvalitetsrammeverket er karrierekompetanse definert slik:
"Karrierekompetanse er kompetanse som setter mennesker i stand til å håndtere sin karriere, også i forandring og overganger. Det er kompetanse til å kjenne og forstå seg selv og sin kontekst, til å handle og ta valg og til å håndtere dilemmaer og spenninger knyttet til liv, læring og arbeid. Det inkluderer innsikt i at den enkelte formes av sine livsvilkår og handlinger, men også kan påvirke og forme egen og fellesskapets framtid."
Definisjonen peker på områder den enkelte kan ha nytte av å utvikle kompetanse innenfor, samtidig som den fremhever at det å være i overganger kan være utfordrende og forbundet med spenninger og dilemmaer. Deltagere i introduksjonsprogrammet vil på ulike måter være i overgangsfaser. De skal med utgangspunkt i den kompetansen de har med seg, finne ut hvilken vei de skal gå for etter hvert å etablere seg i det norske arbeidsmarkedet og bli selvforsørget. Dette legger de grunnlaget for i løpet av introduksjonsprogrammet.
Temaområdet Karrierekompetanse gjør det mulig å se arbeidslivet og privatlivet i sammenheng, og det åpner for et helhetlig perspektiv på liv, læring og arbeid. Innholdet i temaområdet må ses i sammenheng med kompetansekartlegging og karriereveiledning for de deltakerne som har gjennomført dette.
Innhold i temaområdet
Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning har en modell som omhandler karrierekompetanse og karrierelæring. Modellen Karrierelæring i kontekst har fem områder for utforsking og læring, og disse er utgangspunktet for undertemaene:
Meg i kontekst
Hovedformålet med innholdet i Meg i Kontekst, er at deltakerne blir mer bevisst på hvem de er, hva de har av kompetanse og hvordan omgivelsene deres påvirker valg og handlinger. Når deltakerne får mer innsikt i egne behov og eget ressursgrunnlag, har de et bedre utgangspunkt for å ta gjennomtenkte valg om opplæring, kvalifisering og jobb. Det kan også gi økt selvfølelse og tro på at de har muligheter.
Meg i Kontekst må ses i sammenheng med temaet Ny hverdag i Norge under temaområdet Migrasjon, helse og mangfold.
Anbefalte mål er at deltakerne minimum
- blir kjent med kompetansebegrepet, inkludert kunnskaper, ferdigheter, egenskaper, holdninger og verdier.
- blir mer bevisst hva slags kompetanse de har tilegnet seg gjennom livserfaring, opplæring og utdanning, jobberfaring og uformell erfaring.
- ser og forstår betydningen av den konteksten de lever i og blir bevisst hvordan konteksten påvirker eget liv og situasjon, men også hvordan de selv kan påvirke sin livssituasjon.
Hvis kommunen gir et tilbud utover 15 timer, er anbefalte mål at deltakerne
- øver på å beskrive egen kompetanse som en forberedelses til mulige jobbsøkerprosesser
- øver på å beskrive egen kontekst/livssituasjon i Norge og reflektere over hvordan denne kan påvirke muligheter og begrensninger knyttet til valg av utdanning, opplæring eller jobb
Les mer om Meg i Kontekst fra Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning.
Muligheter og begrensninger
Hovedformålet med innholdet i Muligheter og Begrensninger, er at deltakerne blir mer bevisst på egne muligheter knyttet til utdanning og arbeid nå og i fremtiden. Temaet tar i tillegg opp begrensninger; både de den enkelte setter for seg selv og de som faktisk er til stede i den enkeltes liv og i samfunnet for øvrig. Den enkeltes muligheter er tett knyttet opp mot egen kompetanse og kunnskap om hva som trengs av utdanning eller erfaring for å nå egne mål.
Anbefalte mål er at deltakerne minimum
- reflekterer over egne muligheter knyttet til utdanning og jobb nå og i fremtiden
- innhenter kunnskap og informasjon for å finne ut om muligheter er reelle eller ikke
- analyserer og vurderer begrensningene og undersøker om de er reelle, eller kun opplevde (tankefeller)
- dersom begrensningene er reelle, undersøker om det er mulig å gjøre noe med dem
- undersøker hvordan man kan leve best mulig med innvirkningene av en begrensning
- blir bevisst hvilke begrensninger man kan møte med utdanning og arbeidserfaring fra et annet land enn Norge
- får innblikk i hvordan skolesystemet og arbeidsmarkedet er i Norge
- får kjennskap til muligheter for realkompetansevurdering
Hvis kommunen gir et tilbud utover 15 timer, er anbefalte mål at deltakerne
- får ytterligere innsikt i utdanningssystemet og utdanningsmuligheter i Norge
- kan vurdere egen kompetanse ut fra kravene i det norske utdanningssystemet
- får kunnskap om noen jobbmuligheter i Norge og hvilke kompetansekrav det stilles til ulike jobber
- får kunnskap om arbeidslivets lover og regler, både rettigheter og plikter
- får oversikt over hvordan finne ledige jobber, eller hvordan finne jobber som ikke lyses ut
- trener på å presentere kompetanse og motivasjon i CV, søknad og intervju
- får kunnskap om diskriminering i arbeidslivet
- får kunnskap om svart arbeid og hva det vil si å arbeide hvitt
Les mer om Muligheter og Begrensninger i Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning.
Valg og tilfeldigheter
Hovedformålet med innholdet i Valg og Tilfeldigheter, er at deltakerne blir kjent med egne valgstrategier, hva som påvirker valg, og hva de trenger for å håndtere ulike valgsituasjoner.
I løpet av et liv er noen valg bevisste og resultat av en klar gjennomtenking, mens andre er et resultat av tilfeldigheter og uforutsette hendelser. Å ta valg i den norske kulturen kan oppleves annerledes enn å ta valg i kulturen de kjenner fra før.
Anbefalte mål er at deltakerne minimum
- utvikler trygghet i å ta selvstendige valg, særlig når det gjelder utdanning og arbeid
- reflekterer over hva som skal til for å bli fornøyd med egne valg
- reflekterer over forskjellene på å ta valg i sitt hjemland sammenlignet med i Norge
- får ferdigheter i å utnytte muligheter som kan oppstå ved tilfeldigheter
- bli kjent med hva nettverk er og hvordan dette kan ha betydning for dem
Hvis kommunen gir et tilbud utover 15 timer, er anbefalte mål at deltakerne
- kan drøfte formelle og uformelle mekanismer i det norske arbeidslivet
- får ferdigheter i å utvide nettverket sitt i Norge
Les mer om Valg og Tilfeldigheter i Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning.
Tilpasning og motstand
Hovedformålet med innholdet i Tilpasning og Motstand, er at deltakerne reflekterer over tilpasning og motstand knyttet til utdanning og arbeid. Ofte forventes det at den enkelte tilpasser seg, for eksempel til utdanningssystemet eller arbeidsmarkedets vilkår, forventninger og krav. Dette kan være helt uproblematisk. Men i noen situasjoner kan den enkelte ha behov for å yte motstand hvis det kreves tilpasninger som går imot egne ønsker, behov, verdier, holdninger eller integritet.
Dette emnet kan være spesielt viktig for deltakere som skal finne frem i et utdanningssystem eller arbeidsliv som for dem kan ha nye krav og forventninger.
Anbefalte mål er at deltakerne minimum
- blir bedre rustet til å ta bevisste og reflekterte valg knyttet til tilpasning på jobb og i utdanning
- får kunnskap om kjennetegn ved norsk arbeidsliv og arbeidskultur
- får bevissthet om egne holdninger som kan være i kontrast med verdier i norsk arbeidsliv
- reflekterer over hvordan de kan tilpasse seg uten at det går ut over egne behov, verdier og integritet
- forstår konsekvensene av hva tilpasning eller motstand har å si i ulike situasjoner
Hvis kommunen gir et tilbud utover 15 timer, er anbefalte mål at deltakerne
- øver på å se og forstå hvilke tilpasninger det er behov for i ulike situasjoner
- reflekterer over konsekvenser av å yte motstand
- finner ut mer om hvor egne grenser for tilpasning er
Les mer om Tilpasning og Motstand i Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning
Endring og stabilitet
Hovedformålet med innholdet i Endring og Stabilitet, er at deltakerne styrker sin kompetanse til å håndtere endringer og overganger relatert til utdanning og arbeid.
Både samfunnet og eget liv er i stadig endring. Å flykte fra eget land og bosette seg i et nytt land med annen kultur innebærer for mange en stor overgang. Endringer kan oppleves både utfordrende og inspirerende, og det er ulikt i hvor stor grad deltakerne ønsker endring eller stabilitet i ulike områder av livet. For å håndtere endring, kan det være nyttig å rette oppmerksomhet mot det som er stabilt. Særlig for flyktninger som har opplevd store endringer på kort tid, kan dette være viktig.
Anbefalte mål er at deltakerne minimum
- reflekterer over overgangsfaser i eget liv
- kan reflektere over overgangen til nytt land med et annet arbeidsmarked, og hvordan man kan håndtere det
- får bevissthet om hva som er stabilt, tross store overganger
- reflekterer over egne behov for endring eller stabilitet
- får kunnskap om ulike former for overganger og bevissthet om at flere overganger trolig vil komme fordi både eget liv og samfunnet omkring er i stadig utvikling
Hvis kommunen gir et tilbud utover 15 timer, er anbefalte mål at deltakerne
- reflekterer over flere endringer i livet og reaksjonsmønstre i overgangsfaser
- få innsikt i hvorfor noen blir motiverte i møte med karriereutfordringer, mens andre blir frustrerte over krav om endringer
- får kunnskap om forventninger til å lære seg nye oppgaver i en jobb og tilpasse seg utvikling i arbeidslivet
- får kunnskap om mulighet til å studere ved siden av jobb, ta fagbrev på jobb eller omskolere seg
Les mer om Endring og Stabilitet i Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning.
Veiledningsressurs til temaområdet karrierekompetanse
Som gruppeveileder velger du selv hvordan du vil legge opp timene. Ønsker du konkrete forslag, har Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, i samarbeid med kommuner og fylkeskommuner/karrieresentre, laget en ressurs for veiledere. I ressursen finner du informasjon om hva karrierekompetanse er, tips til hvordan du kan forberede deg til timene og forslag til oppgaver som du kan gjøre sammen med deltakerne, samt mer fagstoff om de fem temaområdene.