Migrasjon, helse og mangfold

Publisert: 21. februar 2025

Temaområdet skal bidra til at den enkelte deltaker får kunnskap og ferdigheter som gir gode muligheter for å mestre det å leve i et nytt land og være en ressurs for seg selv, sin familie og lokalsamfunnet.

Migrasjon, helse og mangfold

Temaet fysisk og psykisk helse består av to undertemaer; Migrasjonsprosessen og Helse og livsstil.

Temaet handler om å forstå egen og andre familiemedlemmers situasjon i den migrasjonsprosessen de befinner seg i, for å bedre kunne håndtere sin nye hverdag i Norge. Dette innebærer å bli bevisst på egne reaksjoner og kunne håndtere disse. Å ha en helse på et nivå som gjør at en fungerer i dagliglivet, både fysisk og psykisk, er for mange en viktig faktor for å kunne ta i bruk egne ressurser.

Det å få kunnskap om helsetjenestene i det nye samfunnet kan bidra til å skape trygghet i etableringsfasen. Deltakerne skal lære om helsetjenesten i Norge og i sitt lokalmiljø, og de skal lære hva som kjennetegner en sunn livsstil og et sunt kosthold. Det er viktig å jobbe for å skape forståelse for at de fleste mennesker opplever å ha det vanskelig psykisk én eller flere ganger i livet sitt, og at det er normalt å oppsøke hjelp om man trenger det.

Migrasjonsprosessen

Migrasjonsprosessen bør være den innledende tematikken i Livsmestring i et nytt land.

Gjennom refleksjon og veiledning om migrasjonsprosessen er målet at deltakerne i introduksjonsprogrammet skal få kunnskap om prosessen og føle seg trygge på reaksjonene de har på egen migrasjon. Gjennom å reflektere rundt migrasjonsprosessen og hva som skjer hos den enkelte som følge av migrasjon, er målet at deltakeren skal få en forståelse for hva som er normale reaksjoner på en unormal situasjon.

Dersom deltakeren har kommet til Norge sammen med familien sin, er det også viktig å gi kunnskap om at ulike mennesker kan ha ulike reaksjoner, at fasene i migrasjonsprosessen kan ha ulik varighet hos de forskjellige familiemedlemmene, og at mennesker kan gå inn og ut av prosessen.

Anbefalte mål er at deltakerne minimum:

  • får kunnskap om de normale fasene i migrasjonsprosessen og individuelle variasjoner i hvordan prosessen oppleves
  • får informasjon om hvor de kan søke hjelp til å håndtere utfordringer knyttet til migrasjonsprosessen

Hvis kommunen gir et tilbud utover 10 timer, er anbefalte mål at deltakerne:

  • får mulighet til å gå mer i dybden på allerede gjennomgåtte temaer ved behov

og/eller: 

  • får verktøy til å identifisere og håndtere reaksjoner og prosesser i eget liv

Helse og livsstil

Ulike samfunn kan ha ulike oppfatninger om helse. I noen samfunn kan forståelsen av begrepet helse kun være knyttet til fysisk helse, mens helsebegrepet også omfatter psykisk helse i andre samfunn. Det kan også knytte seg tabuer til å snakke om psykiske problemer og sykdom.

Det er viktig at deltakere i introduksjonsprogrammet blir kjent med hvordan helsevesenet i Norge fungerer og er bygget opp. Gjennom temaet Helse og livsstil er formålet å gi kunnskap om at fysisk og psykisk helse henger sammen. Det er også viktig å gi kunnskap om at det finnes profesjonell hjelp for mennesker som sliter psykisk. Her skal det også gis informasjon om de ulike helsetilbudene i lokalsamfunnet.

Anbefalte mål er at deltakerne minimum:

  • har dialog om fysisk og psykisk helse, så som munnhelse, kosthold, søvn, normaltilstander og livsstilssykdommer
  • får kunnskap om det norske helsevesenet, og hvilke hjelpeinstanser som finnes i lokalmiljøet
  • kan benytte helsetjenester på en hensiktsmessig måte

Hvis kommunen gir et tilbud utover 10 timer, er anbefalte mål at deltakerne:

  • får mulighet til å gå mer i dybden på allerede gjennomgåtte temaer ved behov

og/eller: 

  • kan ta egne valg knyttet til psykisk og fysisk helse
  • kjenner til strategier for å forebygge sykdom via kosthold, søvnmestring og fysisk aktivitet

Ny hverdag i Norge

Temaet skal øke bevisstheten om egen identitet i møte med et nytt og annerledes samfunn. Tematikken tar også for seg hva deltakeren selv kan gjøre for å leve et godt liv i Norge. 

I et nytt samfunn vil deltakerne møte lover, regler og praksiser som kan være annerledes enn det de er vant til. Det kan være nyttig å reflektere over hvilke faktorer som er med på å forme oss som mennesker, og hva som er med på å forme verdisynet vårt. For å leve et godt liv i et nytt samfunn kan det være nødvendig at deltakerne reflekterer over hvilke verdier de ønsker å ta til seg, samtidig som de er bevisst på hvilke verdier som ikke kan eller skal endres.

Tematikken må ses i sammenheng med temaet Meg i Kontekst under temaområdet Karrierekompetanse, inkludert kunnskaper om arbeidsliv og utdanning.

Anbefalte mål er at deltakerne minimum:

  • reflekterer rundt egen bakgrunn, identitet og endringer som følge av migrasjon ved å sammenligne ulike verdier, roller og praksiser i hjemlandet og i Norge
  • reflekterer rundt hva de ønsker for fremtiden, og  hva som skal til for å få et godt liv i et nytt land
  • får kunnskap om relevante fritidstilbud for seg og familiemedlemmene, og informasjon om hvordan de kan danne nettverk gjennom frivillig arbeid, dugnad, foreldredeltakelse og samfunnsdeltakelse

Hvis kommunen gir et tilbud utover 10 timer, er anbefalte mål at deltakerne:

  • får mulighet til å gå mer i dybden på allerede gjennomgåtte temaer ved behov

og/eller:

  • kan dra nytte av sine styrker og utvikle strategier for å forholde seg til status og roller i et nytt samfunn

Retten til å leve et fritt og selvstendig liv

Temaet handler om å gi deltakerne kunnskap om retten til å bestemme over eget liv og ta selvstendige valg, også når det gjelder kjønnsuttrykk og samlivsformer. For å forstå og forholde seg til det norske samfunnet, skal deltakerne også få informasjon om ulikheter og likheter mellom kollektivistiske og individualistiske samfunn, negativ sosial kontroll, æresrelatert vold og andre former for vold i nære relasjoner.

Norge er et samfunn der lovgivningen er bygget opp rundt individets rettigheter, uavhengig av kjønn, alder, seksualitet, kjønnsuttrykk, etnisitet og religion. Verdier som likestilling og likeverd står sentralt.

Anbefalte mål er at deltakerne minimum:

  • får kunnskap om individets rett til å gjøre selvstendige valg for eget liv
  • får kunnskap om hvordan negativ sosial kontroll og æresrelatert vold kan forekomme og om skadevirkninger av dette
  • kjenner til relevant lovverk
  • kjenner til hvor de kan få bistand dersom de opplever negativ sosial kontroll, vold i nære relasjoner eller lignende
  • får kunnskap om hva kjønnslemlestelse er, helsekonsekvenser, helsehjelp og lovforbud

Vi anbefaler at veiledning om kjønnlemlestelse kun skal gjelde for deltakere fra land der kjønnlemlestelse blir praktisert, og at gruppene deles på bakgrunn av kjønn.

Hvis kommunen gir et tilbud utover 10 timer, er anbefalte mål at deltakerne:

  • får mulighet til å gå mer i dybden på allerede gjennomgåtte temaer ved behov

og/eller:

  • får økt kunnskap, slik at de kan ta valg for seg selv og eventuell familie når det gjelder retten til å leve et fritt og selvstendig liv
Illustrasjon livsmestring

Veiledningsressurs om temaområdet migrasjon, helse og mangfold

Som gruppeveileder velger du selv hvordan du vil legge opp timene. Ønsker du konkrete forslag, har IMDi, i samarbeid med kommuner og relevante kompetansemiljøer, laget en ressurs for veiledere. I veilederen finner du eksempler på konkrete kursopplegg med utgangspunkt i anbefalte mål både for de 10 obligatoriske timene og for et utvidet tilbud. Målene er ikke lov- eller forskriftsfestet, men en måte å operasjonalisere det som står i lov og forskrift på, og er ment som faglige anbefalinger.