Om veilederen

Publisert: 21. februar 2025

Her kan du som er gruppeveileder lese om veilederens formål, oppbygging og et utvidet tilbud i dette temaområdet. 

Veilederens målgruppe   

Målgruppen for denne veilederen er i første rekke deg som er gruppeveileder for temaområdet "Migrasjon, helse og mangfold". Gruppeveilederen er den som er ansvarlig for å holde kurset. Betegnelsen «gruppeveileder» blir også brukt i veiledningsressursen som HK-dir har utviklet på temaområdet «Karrierekompetanse». Les mer om deres beskrivelse av å være gruppeveileder her

Det vil trolig være ulike personer som veileder de to temaområdene i mange kommuner. I så fall anbefaler vi at gruppeveilederne kommuniserer seg imellom, og at de setter seg inn i hverandres veiledningsressurser. Emnet "Meg i kontekst" under temaområdet «Karrierekompetanse» er spesielt relevant for temaområdet "Migrasjon, helse og mangfold".

Veilederen kan også være nyttig for andre bidragsytere til temaområdet. Lederforankring og tverrsektorielt samarbeid i kommunen er viktig for å sikre kvalitet. Veilederen retter seg også mot ledere i introduksjonsprogrammet.  

Veilederens innhold og oppbygging

Denne veilederen er praktisk rettet. Den inneholder faglige anbefalinger og eksempler fra praksisfeltet. Den bygger på de faglige anbefalingene som er beskrevet i , og inneholder forslag til konkrete kursopplegg. 

Veilederen beskriver planleggingsfasen og gjennomføringsfasen i kurset og, og etterarbeid. Den beskriver hva som inngår i disse fasene og gir faglige anbefalinger og eksempler på god praksis. I tillegg inneholder veilederen eksempler på konkrete kursopplegg og henvisninger til  aktuelle ressurser. Den har også forslag til fagstoff som kan være nyttig for deg som er gruppeveileder.

Veilederen er utviklet i samarbeid med Helsedirektoratet, praksisfeltet og kompetansemiljøet innen migrasjonshelse.

Regelverk og kommunens tilbud utover minstekravet

Etter integreringsforskriften skal kurs i livsmestring bestå av temaområdene migrasjon, helse og mangfold og karrierekompetanse. Denne veilederen handler om temaområdet migrasjon, helse og mangfold og vi har organisert temaområdet under følgende overskrifter: "Migrasjonsprosessen", "Helse og livsstil", "Ny hverdag i Norge" og "Retten til å leve et fritt og selvstendig liv". Enkelte av disse temaene er mer omfattende enn andre, og de inneholder også flere anbefalte mål for gruppeveiledningen enn andre. Vi har likevel ikke anbefalt et bestemt timer per tema da behovene i deltakergruppene kan variere. Blant annet vil både utdanningsbakgrunn, botid i Norge, gjennomført opplæring i samfunnskunnskap og/eller foreldreveiledning kunne innebære ulikt kunnskaps- og informasjonsbehov fra én gruppe til en annen innenfor de ulike temaene. Fordelingen av timer bør derfor være basert på behovet til hver enkelt gruppe. Ingen av de fire temaene kan imidlertid velges bort. Hvor mange timer som avsettes til hvert tema, bør avklares i god tid før kursstart.

Regler for planlegging og gjennomføring av introduksjonsprogrammet

Deltakere i introduksjonsprogrammet som får oppholdstillatelse eller ankommer Norge etter 1. januar 2021 omfattes av bestemmelsene i integreringsloven. IMDi har laget juridisk veiledning til lov og forskrift. IMDi har også laget egen veileder til integreringslovens midlertidig kapittel 6A

Lederforankring og tverrsektorielt samarbeid

For å lykkes med veiledning i dette temaområdet og oppnå formålet i størst mulig grad, er god planlegging sentralt. Kommunen bør koordinere kursinnhold og nødvendige ressurser med aktuelle samarbeidspartnere. Det kan være hensiktsmessig å trekke inn aktuelle fagpersoner og ressurspersoner i ulike deler av kurset. Det kan være fagpersoner fra det kommunale tjenesteapparatet eller andre kompetansemiljøer, eller ressurspersoner fra sivilsamfunnet. Riktig bruk av tolk, flerspråklige lærere eller flerspråklige assistenter krever også planlegging.

For å sikre en god planlegging, organisering og gjennomføring av kurset, er det avgjørende med tverrsektoriell lederforankring. Hele kommunen har ansvar for å samarbeide om å tilrettelegge for at flyktningene kommunen bosetter, skal bli godt integrert.

Viktige sammenhenger mellom "Livsmestring i et nytt land" og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

Deltakere som har et annet oppholdsgrunnlag enn kollektiv beskyttelse har, i tillegg til rett og plikt til  introduksjonsprogrammet, også rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap. Både norsk og samfunnskunnskap inneholder det tverrfaglige elementet "Folkehelse og livsmestring". Læreplanen i samfunnskunnskap for voksne innvandrere inneholder flere kompetansemål som har likhetstrekk med de anbefalte målene i Livsmestring i et nytt land. Dette gjelder spesielt kompetansemålene innenfor modulen "Familie, helse og hverdagsliv" i læreplanen. Kjerneelementene "Demokratiforståelse og deltakelse" og "Perspektivmangfold og kritisk tenkning" er også relevante for veiledningen i "Livsmestring i et nytt land".

Det betyr at deltakerne får opplæring i en del av tematikken også i samfunnskunnskapsopplæringen. Gjennom å se formidlingen på disse opplærings- og veiledningsarenaene i sammenheng med hverandre og være bevisst på hvordan felles tematikk kan utfylle og forsterke hverandre, vil det kunne legges til rette for gode lærings- og refleksjonsprosesser for den enkelte deltaker.

Se læreplanen i samfunnskunnskap for voksne innvandrere for å få en oversikt over kompetansemålene som er aktuelle å se i sammenheng med tematikken i livsmestringselementet.

Viktige sammenhenger mellom Livsmestring i et nytt land og Foreldreveiledning

Tematikken i disse to standardelementene har flere fellestrekk. Det kan derfor være hensiktsmessig å se veiledningen i elementene i sammenheng med hverandre, både når det gjelder planlegging, gjennomføring og etterarbeid. Foreldreveiledning er obligatorisk for deltakere i introduksjonsprogrammet som har barn under 18 år, eller som får barn i løpet av introduksjonsprogrammet. Veiledningen skal blant annet ha som mål å forebygge psykososiale vansker blant barn og unge gjennom å støtte og styrke foreldre og andre omsorgsgivere i rollen deres som omsorgsperson.

Negativ sosial kontroll er et av temaene som skal tas opp i foreldreveiledningen, jf. integreringsforskriften § 3. Perspektiver knyttet til likestilling, mangfold, LHBTIQ+ og brukermedvirkning bør være gjennomgående i foreldreveiledningen, noe som også er tematisert i livsmestringselementet. Å legge til rette for at gruppeveilederne i disse to standardelementene kan samarbeide, slik at veiledningen i de to elementene synliggjør sammenhengen mellom dem, kan gi gode synergieffekter og økt læring og forståelse hos deltakerne.