Modul 2: Fleksibel norskopplæring
Tema i denne modulen er fleksibilitet i norskopplæringen, og du vil lære hva dette kan innebære, og hvordan du som leder kan legge til rette for god og fleksibel norskopplæring på ditt opplæringssted.
Modul 2: Fleksibel norskopplæring
Tema i denne modulen er fleksibilitet i norskopplæringen, og du vil lære hva dette kan innebære, og hvordan du som leder kan legge til rette for god og fleksibel norskopplæring på ditt opplæringssted.
Refleksjonsspørsmål:
- Fleksibel opplæring er å legge til rette for at deltakerne kan lære på den måten som passer dem best, tilpasset deres opplæringsbehov, deres livssituasjon og deres individuelle læringsmål. Hvordan jobber dere på deres opplæringssenter mot dette i dag?
- Hva opplever dere som de største barrierene hos dere for å få til en mer fleksibel norskopplæring og hvordan kan dere komme forbi disse?
- Hva betyr de ulike dimensjonene for fleksibilitet i opplæringstilbudet for tilbudet ved deres opplæringssenter (tid, sted, progresjon, innhold og organisering)?
- Hvordan kan bruk av digitale verktøy bidra til en mer fleksibel norskopplæring på opplæringssenteret hos dere?
- Hvilke muligheter har dere i dag til å bruke digitale verktøy for å tilby en mer fleksibel norskopplæring?
Case:
- Olga har gått tre måneder på norskkurs. Nå har hun fått tilbud om jobb på dagtid, tre dager i uka. Dette kolliderer med norskkurset hennes. Hun har både behov for og ønske om å fortsette med norskopplæring.
- Hvilke tilbud trenger hun for å kunne fortsette på norskkurs ved siden av arbeid?
- Kan dere møte Olgas behov på deres senter og ev. hva må dere gjøre for å imøtekomme ønskene hennes?