Modul 3: Arbeidsrettet norskopplæring
I denne modulen skal du lære om hvordan du som leder kan legge til rette for at norskopplæringstilbudet ved ditt opplæringssted blir mer arbeidsrettet.
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan arbeidsretter dere norskopplæringen hos dere i dag og hvordan kan ulike måter å organiserer opplæringen på bidra til mer arbeidsretting?
- Hva opplever dere som de største barrierene for å få til en god arbeidsrettet norskopplæring hos dere og hvordan kan dere komme forbi disse?
- Hvordan kan et samarbeid med praksisplasser/arbeidsplasser/arbeidsgivere hjelpe til med å gjøre norskopplæringen mer arbeidsrettet?
- Reflekter rundt norsklærerens behov for å besøke praksisplass/arbeidsplass. Hvor ofte er nødvendig og på hvilke måter kan læreren trekke språket fra arbeidsplassen inn i opplæringen uten å besøke deltakerne der?
- Hvordan kan bruk av digitale verktøy fremme arbeidsretting av norskopplæringen hos dere og bidra til bedre sammenheng mellom opplæringen i klasserommet og i praksis?
- God lederforankring og samarbeid i kommunen er viktig for å få til en god arbeidsretting av norskopplæringen. Hvordan kan du som leder og ev. din ledergruppe få til dette hos dere?
Case:
- Viktor har mange års erfaring som butikksjef fra hjemlandet. Han har søkt om norskkurs og ønsker raskt å starte i relevant jobb. Det er flere deltakere som har registrert seg til kurs med samme ønsker.
- Hvordan kan opplæringssenteret i samarbeid med andre aktuelle samarbeidspartnere lage et best mulig tilbud for disse deltakerne?
- Norsklærer Kari har undervist en klasse med 20 deltakere i fire måneder. Nå har 15 av deltakerne fått praksisplass eller jobb noen dager i uka. Kurset skal fortsette og deltakerne skal få norskopplæring kombinert med praksis eller jobb. Deltakerne har fått praksisplass/jobb innenfor ulike bransjer.
- Hvordan kan Kari sikre god, relevant og arbeidsrettet norskopplæring for denne klassen og disse deltakerne?
- Hva må leder gjøre for å støtte Kari og hvilke rammer må ligge til grunn?