Vi pusser opp fagressursen for introduksjonsprogrammet. Det betyr at det kan være noen problemer i starten.Er det noe du savner, eller ikke får til?
Send en e-post til fagressurs-intro@imdi.no.

Modul 3: Arbeidsrettet norskopplæring

I denne modulen skal du lære om hvordan du som leder kan legge til rette for at norskopplæringstilbudet ved ditt opplæringssted blir mer arbeidsrettet. 

Refleksjonsspørsmål

  • Hvordan arbeidsretter dere norskopplæringen hos dere i dag og hvordan kan ulike måter å organiserer opplæringen på bidra til mer arbeidsretting?   
  • Hva opplever dere som de største barrierene for å få til en god arbeidsrettet norskopplæring hos dere og hvordan kan dere komme forbi disse?  
  • Hvordan kan et samarbeid med praksisplasser/arbeidsplasser/arbeidsgivere hjelpe til med å gjøre norskopplæringen mer arbeidsrettet?  
  • Reflekter rundt norsklærerens behov for å besøke praksisplass/arbeidsplass. Hvor ofte er nødvendig og på hvilke måter kan læreren trekke språket fra arbeidsplassen inn i opplæringen uten å besøke deltakerne der? 
  • Hvordan kan bruk av digitale verktøy fremme arbeidsretting av norskopplæringen hos dere og bidra til bedre sammenheng mellom opplæringen i klasserommet og i praksis?
  • God lederforankring og samarbeid i kommunen er viktig for å få til en god arbeidsretting av norskopplæringen.  Hvordan kan du som leder og ev. din ledergruppe få til dette hos dere? 

Case: 

  • Viktor har mange års erfaring som butikksjef fra hjemlandet. Han har søkt om norskkurs og ønsker raskt å starte i relevant jobb. Det er flere deltakere som har registrert seg til kurs med samme ønsker.
    • Hvordan kan opplæringssenteret i samarbeid med andre aktuelle samarbeidspartnere lage et best mulig tilbud for disse deltakerne? 
  •   Norsklærer Kari har undervist en klasse med 20 deltakere i fire måneder. Nå har 15 av deltakerne fått praksisplass eller jobb noen dager i uka. Kurset skal fortsette og deltakerne skal få norskopplæring kombinert med praksis eller jobb. Deltakerne har fått praksisplass/jobb innenfor ulike bransjer.   
    • Hvordan kan Kari sikre god, relevant og arbeidsrettet norskopplæring for denne klassen og disse deltakerne? 
    • Hva må leder gjøre for å støtte Kari og hvilke rammer må ligge til grunn?