Case 3: Koordinering i krisetider

På integreringsfeltet står en stadig ovenfor skiftende omgivelser og nye kriser. Behovet for koordinering blir ofte forsterket i krisetider og med stadige endringer. I siste case skal dere reflektere over hvordan en skal og bør jobbe i krisetider, med utgangspunkt i koronapandemien og/eller situasjonen med ukrainske flyktninger i 2022.

Refleksjonsoppgaver

Ta utgangspunkt i koronapandemien og/eller situasjonen med ukrainske flyktninger i 2022: 

  • Hvilke informasjonskanaler og koordineringsverktøy brukte vi?
    • Benyttet vi hovedsakelig eksisterende verktøy og informasjonskanaler, eller ble det opprettet nye?
  • Hvilke koordineringsutfordringer møtte vi på (med interne og eksterne aktører)?
    • Hva fungerte godt?
    • Hva fungerte ikke?
    • Hva ville vi eventuelt gjort annerledes for å sikre bedre koordinering i en ny krisesituasjon?
  • Er det noen verktøy eller praksiser for koordinering som ble opprettet under krisesituasjonen som vi bør ta med oss videre i den «normale driften»?