Case 3: Koordinering i krisetider
På integreringsfeltet står en stadig ovenfor skiftende omgivelser og nye kriser. Behovet for koordinering blir ofte forsterket i krisetider og med stadige endringer. I siste case skal dere reflektere over hvordan en skal og bør jobbe i krisetider, med utgangspunkt i koronapandemien og/eller situasjonen med ukrainske flyktninger i 2022.
Refleksjonsoppgaver
Ta utgangspunkt i koronapandemien og/eller situasjonen med ukrainske flyktninger i 2022:
- Hvilke informasjonskanaler og koordineringsverktøy brukte vi?
- Benyttet vi hovedsakelig eksisterende verktøy og informasjonskanaler, eller ble det opprettet nye?
- Hvilke koordineringsutfordringer møtte vi på (med interne og eksterne aktører)?
- Hva fungerte godt?
- Hva fungerte ikke?
- Hva ville vi eventuelt gjort annerledes for å sikre bedre koordinering i en ny krisesituasjon?
- Er det noen verktøy eller praksiser for koordinering som ble opprettet under krisesituasjonen som vi bør ta med oss videre i den «normale driften»?