Samarbeid om introduksjonsprogrammet
Samarbeid er avgjørende for å lykkes med å tilby introduksjonsprogrammet av høy kvalitet. Aktuelle samarbeidspartnere er arbeidsgivere, ulike enheter i kommunen, NAV, andre kommuner, fylkeskommunen, og aktører i frivillig sektor.
Veileder om samarbeid mellom kommunen og Nav om introduksjonsprogrammet
I veileder for samarbeid mellom kommunen og NAV om introduksjonsprogrammet finner dere råd, anbefalinger og verktøy for samarbeid mellom kommunen, Nav og fylkeskommunen
Samarbeid med næringslivet
Samarbeid med det lokale næringslivet er viktig for å lykkes med introduksjonsprogrammet. Kunnskap om behovene for arbeidskraft hos lokale arbeidsgivere er viktig for å bygge gode kvalifiseringsløp tilpasset både deltakerne og arbeidsgiverne.
Samarbeidet kan løses på ulike måter. Én måte å gjøre det på er at en eller flere ansatte, har et dedikert ansvar for kontakten med næringslivet og oppfølgingen av arbeidsgiverne. En annen måte å gjøre det på er at enheten i kommunen med ansvar for introduksjonsprogrammet samarbeider med Navs markedskontakter, som kjenner arbeidsmarkedet godt. Det er også mulig å dele på finansieringen av stillinger som har ansvar for kontakten med arbeidsmarkedet.

Samarbeid med arbeidsgivere
Arbeidsgivere er en viktig samarbeidspartner i introduksjonsprogrammet. På Mika.no har IMDi samlet informasjon til arbeidsgivere om tiltak for økt etnisk mangfold og inkludering på arbeidsplassen, og ikke minst hvordan arbeidsplassen kan være en arena for opplæring- og kvalifisering
Interkommunalt samarbeid
Samarbeid kan også gå ut over kommunegrenser. Kommuner med få deltakere i introduksjonsprogrammet kan ha særlig nytte av å samarbeide med andre kommuner om tilpassede tilbud til deltakerne. Det kan gjøre det mulig å få til bedre differensiering av gruppebaserte tilbud og det kan ha økonomiske fordeler.
Aktuelle områder for interkommunalt samarbeid er opplæring i norsk og samfunnskunnskap, tilbud av ulike kurs, samarbeid med arbeidsgivere om opplæring og rekruttering, og samarbeid i forbindelse med ferieavvikling.
Eksempelvis kan en kommune ta ansvar for opplæringen av en bestemt målgruppe på tvers av de samarbeidende kommunene, eller hver av de samarbeidende kommunene kan ta ansvar for å engasjere en faglærer innenfor et yrke/bransje som etterspør arbeidskraft. Oppfølgingen og veiledningen av den enkelte deltakeren og arbeidsgiveren skjer lokalt.
Felles kommunale utviklingstiltak og prosjekter for oppgavehåndtering kan gi stordriftsfordeler. Det kan også være nyttig med felles opplæringstiltak for ansatte og erfaringsformidling gjennom fagforum hvor man kan drøfte faglige spørsmål.
Samarbeid med ikke-offentlige aktører
Ikke-offentlige aktører kan på ulike måter tilføre introduksjonsprogrammet merverdi gjennom å gi tilbud som kommunen ikke har kompetanse eller kapasitet til å tilby selv. Ikke-offentlige aktører kan gi kommunen større fleksibilitet, både til å prøve ut nye metoder, og gjennom å gjøre det enklere å bygge opp og ned kapasitet i takt med svingninger i antall bosatte flyktninger.
Ikke-offentlige aktører kan også bidra med tiltak som fremmer deltakelse i både arbeids- og samfunnslivet. Det kan for eksempel gi deltakerne erfaringer fra frivillig sektor, nettverk og uformelle læringsarenaer.
Mal for kravspesifikasjon for anskaffelser av innhold i introduksjonsprogrammet
Kommunene kan kjøpe tjenester i introduksjonsprogrammet fra hverandre. Kommunen kan også anskaffe innhold i introduksjonsprogrammet fra ikke-offentlige aktører. Det kan for eksempel være aktuelt å utforme tiltak for spesielle grupper i samarbeid med ikke-offentlige aktører, blant annet sosiale entreprenører.
IMDi har utviklet en mal (word) for kravspesifikasjon til bruk for anskaffelse av innhold i introduksjonsprogrammet. Malen kan brukes til å beskrive behovet for anskaffelse av innhold i introduksjonsprogrammet, uavhengig av hvilket innhold i kommunen ønsker å anskaffe.
IMDi anbefaler å støtte seg på de faglige anbefalingene for innhold i introduksjonsprogrammet i utforming av kravspesifikasjoner. IMDi anbefaler også å støtte seg på Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) sine maler og fagressurser med kompetanse på anskaffelser i egen kommune i utformingen av et konkurransegrunnlag som helhet.