Om veilederen
Publisert: 04. desember 2024
Om veilederen
Et velfungerende samarbeid mellom kommunen og Nav er nødvendig for å sikre en klar ansvarsdeling, unngå dobbeltarbeid og bidra til et effektivt og målrettet introduksjonsprogram for den enkelte deltaker.
Hensikten med denne veilederen er å gi tydelige råd, anbefalinger og verktøy for dette samarbeidet.
Veilederen gjelder både for kommuner der introduksjonsprogrammet er organisert i og utenfor Nav-kontoret. Den er utviklet i fellesskap av Arbeids- og velfersdirektoratet og Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, med innspill fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
Bruk av begreper i veilederen
I denne veilederen omtales enheten i kommunen som har ansvar for å tilby introduksjonsprogrammet som «flyktningenheten» og Arbeids- og velferdsetaten som «Nav-kontoret». Dette gjøres for at veilederen skal bli mer leservennlig og fordi organisering og begrepsbruk varierer fra kommune til kommune.
Der veilederen bruker begrepet «kommunen» innebærer det kommunens ansvar i sin helhet, herunder voksenopplæring og flyktningenheten.
Avtaler og rutiner for et vellykket samarbeid
En klar ansvarsdeling og felles rutiner er nødvendig for et velfungerende samarbeid.
Veilederen anbefaler derfor at det lages:
- en egen samarbeidsavtale for introduksjonsprogrammet der ansvaret for introduksjonsprogrammet ligger utenfor Nav-kontoret
eller
- samarbeidsrutiner som ivaretar at introduksjonsprogrammet blir en del av NAV-kontorets helhetlige tjenester i tilfeller der introduksjonsprogrammet er organisert i NAV
Last ned forslag til mal for samarbeidsavtale (Word)
DOCX, 47,2 kilobytesmal-for-samarbeidsavtale-revidert-122023 (1).docx
DOCX, 47,3 kilobytes